בחירת שם לעסק – 7 שלבים

עליתם על רעיון לעסק ואתם מתקשים לבחור ולהחליט על שם שישרת היטב את המטרה? אתם לא לבד. בחירת שם עבור העסק היא משימה מורכבת וכרוכה בהתלבטויות, ובצדק.

מדובר באחד השלבים הקריטיים בכל הקמת עסק חדש. השם שלכם הולך אתכם שנים קדימה (בתקווה), ובניגוד להחלטות שיווקיות תקופתיות שניתנות לשינוי ופיתוח, השם והמותג לא ניתן לשינוי בקלות.

לכן, בחירת שם עושים פעם אחת, בצורה מושכלת. הכינו דף נייר וכלי כתיבה. הנה כמה צעדים שיכולים לעזור לכם במציאת שם מתאים לעסק שלכם:

(זכרו: לכל כלל יש יוצאים מן הכלל, עליכם לבחון את הנסיבות המסוימות של עסקכם ושל השוק בו אתם מתכוונים להתחרות)

שלב ראשון: ליטוש הזהות העסקית

חדדו היטב את הזהות של העסק שלכם:
– מי אתם? איך הייתם מגדירים בצורה הכי קצרה את העסק שלכם ואת מטרתו?
– מה אתם עושים? מה המוצר ו/או השרות העיקרי שאתם מספקים?
– מהו קהל היעד? לאיזה פלחי קהל אתם פונים בעיקר?
– מה אתם רוצים לשדר? איזה אימג' אתם רוצים לטפח?

שלב שני: איסוף מילים וביטויים

– תשחקו באסוציציות עם מילים שעולות בדעתכם בהקשר לעסק ו/או למוצר ורשמו לפניכם.
– בידקו אילו מילים נרדפות ניתן להוסיף לרשימה.
– תבררו באילו שמות משתמשים המתחרים בתחום שלכם ורשמו אותם.
– תחשבו על סלוגנים שהיו יכולים לתאר את העסק ורשמו את המילים.
– צרו קיצורים מעניינים, אם זה הולך.
– שלבו צירופים אפשריים עם המילים שאספתם.

שלב שלישי: סיעור מוחות

– התבוננו ברשימת המילים. קחו את הזמן, אל תמהרו, הסתכלו על המילים שוב ושוב ותנו להם לשקוע.
– אמרו את המילים השונות, גלגלו אותן על הלשון ונסו לזהות את אלו שקליטות יותר.
– אתם יכולים להיעזר בסלוגנים הרשומים ולומר אותם אחרי כל שם כדי לבדוק את ה"צליל" של השם.

שלב רביעי: קצת מדע

אחרי שנתתם את דעתכם לרשימת המילים, הגיע הזמן להרחיב את הדעת עם מידע על חיפושים שאנשים מבצעים בפועל באינטרנט ומילות המפתח השונות.

הכלי הפופולארי ביותר למחקר מילות מפתח הוא KEYWOD PLANNER (מתכנן מילות המפתח) של גוגל ADWORDS. צריך להירשם עם הג'ימייל שלכם או לפתוח חשבון כדי להשתמש בכלי הזה ולוקח כמה דקות להבין איך עובדים איתו בדיוק. כדי להבין את השימוש בכלי הזה ניתן להיעזר במדריך שמסביר צעד אחר צעד את השימוש.
אם אתם לא מסוגלים לבצע בעצמכם את השימוש בכלי הזה, כדאי למצוא בן משפחה או חבר שיכול לעזור לכם בנושא.

תנסו חיפושים עם וריאציות שונות מתוך המילים שרשמתם לכם בשלב א' ועברו על התוצאות.לפעמים תמצאו שם דברים שלא חשבתם עליהם ושתוכלו להוסיף לרשימת האפשרויות ולחזור על שלב' עבור המילים והביטויים שהתווספו.

טיפ: גם פונקציית AUTO-COMPLETE בכל חיפוש רגיל של גוגל יכול להניב רעיונות.

שלב חמישי: זהו את הפנינים

עם המידע שאספתם התחילו לסמן את השמות הבולטים וסננו את הפחות טובים.

כמה כללי אצבע שכדאי להכיניס לשיקולים:

– קצר יותר, בדרך כלל טוב יותר – לא בהכרח 3 או 4 תוים בלבד. אבל יש להיזהר עם שמות ארוכים מדי עם הרבה הברות.
– קל לביטוי – אפילו אם השם נורא מגניב, אם הוא מקשה על הלשון של האדם הממוצע זה חיסרון.
– קל לאיות – לא רק בשבילכם. קל לאיות עבור האיש/ה הממוצע/ת.
– קל לזיהוי בשמיעה – ולא מבלבל עם מילים אחרות דומות (נסו לדמיין שאומרים את השם ברדיו, האם קל להבין?)
– לא כללי (גנרי) מדי – קשה ליצור בידול עסקי עם מילים מאוד נפוצות וגנריות.

וכמובן, בדקו שאין כבר שם עסק עם אותו השם בשוק. בשלב הזה תנסו להגיע למצב שנשארתם עם בין 3 ל- 10 שמות פוטנציאליים.

שלב שישי: שריון שם דומיין

כל עסק שמכבד את עצמו מפעיל אתר אינטרנט עבור לקוחות קיימים ופוטנציאליים. סביר להניח שגם אתם תרצו אתר עבור העסק שלכם. בדקו במנועי החיפוש של רשמי הדומיינים אילו מבין האופציות הנבחרות שלכן מאפשר קניה של דומיין טוב שמתאים לשם העסק שיבחר. זכרו, שגם אם הדומיין תפוס, לעתים אפשר לקנות אותו מבעליו הנוכחיים ולא בהכרח בהרבה מאוד כסף.

מומלץ לקרוא את המדריך המפורט שלנו על איך לבחור דומיין טוב לעסק ועל השיקולים השונים שקיימים.

בשלב הזה, ולפי היתכנות קבלת דומיין טוב, נסו לצמצם את הרשימה ללא יותר מ- 5.

שלב שביעי: תנו לאחרים להצביע

יכול להיות שבשלב הזה כבר יש לכם פבוריט שלכם מבין האופציות. אבל פידבק חיצוני הוא המפתח לבחירה הנכונה.

שתפו את החברים והקולגות ברשימת השמות שבחרתם. כדאי לפנות ללפחות 10 אנשים שונים במקומות שונים, תנו לפחות 3 אופציות. נסו לבחור באנשים עם זיקה מסוימת לתחום או כאלה שקוראים ו/או כותבים הרבה בתחומים שונים. בקשו גם לדעת מכל אחד או אחת מדוע הם בחרו במה שבחרו.

תשמרו על ראש פתוח. ככלל, דעת הרוב חשובה מאוד ובהיעדר סיבה טובה לבחור אחרת, יש ללכת עם דעת הרוב. ככל שתשתפו עם יותר אנשים כך תקבלו אינדיקציה טובה יותר.

חשוב לציין בפני הקהל המסוקר עבור איזה סוג עסק מיועד השם. ישנם שמות רבים מעולים לעסק אחד וחסרי כל היגיון עבור עסק אחר. אם הרעיון העסקי שלכם עד כדי כך מגניב וחשאי שאתם לא רוצים לספר עליו, עדיין אתם יכולים לציין לאיזה שוק אתם פונים ואיזה אימג' אתם רוצים לשדר כדי לכוון את המסוקרים לכיוון הנכון.

 

GoodName.co.il מאחלת לכם הצלחה רבה בדרככם העסקית!

 

מעדיפים לתת לאנשי מקצוע לבחור עבורכם שם מתאים?  

GoodName.co.il מציעה לכם שירות מציאת שם לעסק במחירים הוגנים. למידע נוסף אנא צרו איתנו קשר.

 

כתיבת תגובה