רישום כתובת דומיין של חברות ומותגים – האם זה כדאי?

כבר שנים רבות שכתובות אינטרנט הן נכס שיווקי משמעותי עבור עסקים גדולים וקטנים. המסחר בעולם בשמות דומיין מסתכם במאות מיליוני דולרים בכל שנה, וכך אין זה פלא שישנם הרבה מאוד משקיעים פרטיים שקונים דומיינים על מנת למכור אותם בעתיד לצד ג' ברווח גדול.

בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, המסחר בשוק כיום מורכב ברובו המוחץ משמות גנריים (מילים אמיתיות שקיימות במילון), ולא משמות מותג.

בתחילת עידן המסחר בדומיינים, כשעוד לא היתה מדיניות ברורה לגבי קניין רוחני של מותג ביחס לשם דומיין, היו כאלה שעשו כסף מלמכור דומיין לחברות גדולות ו/או מותגים שרצו את הדומיין והיו מוכנות לשלם על כך.

כיום ישנה מדיניות די ברורה, וכל מי שרושם ו/או קונה שם דומיין מתחייב באופן אוטומטי לכפיפות לעקרונות ה- UDRP. הגופים שאחראים לשפוט במקרים של בוררות או תביעות בגין זכויות דומיינים משתנים בהתאם למיקום הגיאגרפי ו/או המתחם (סיומת הדומיין) של הכתובת (בישראל עבור סיומת IL. הבוררות מתבצעת תחת איגוד האינטרנט הישראלי שהקים לצורך העניין תהליך DRP-IL) , אבל למעשה כולם פועלים בהתאם לאותם עקרונות שנקבעו בעת הקמת ה-UDRP על ידי ICANN בשנת 1999:

בכל מקרה של בוררות על דומיין, על הצד התובע לבסס שלושה דברים:

  1. שם הדומיין זהה או דומה באופן מבלבל לשם המותג של התובע.

  2. למחזיק הנוכחי (הנתבע) אין זכויות לגיטימיות משלו לאחזקת שם הדומיין.

  3. הנתבע רשם/קנה ו/או עושה שימוש בשם הדומיין שלא בתום לב.

הסעיף השלישי הוא בדרך כלל השנוי ביותר במחלוקת. להוכיח כוונה תחילה (היעדר תום לב) יכול להיות מסובך לעיתים. אולם, כאשר מדובר בחברות גדולות הידועות היטב בציבור, וכאלה שהשימוש בשם שלהם אינו משאיר ספק לגבי הערך המותגי הנטוע בהם, הפאנלים נוטים לפסוק לטובת המותג הקיים.

כך למשל בשנת 2013 נאלץ עורך דין ישראלי להיפרד ללא פיצוי משם הדומיין facebook.co.il לאחר שפאנל הבוררות פסק לטובת חברת פייסבוק. כנ"ל לגבי שמות דומיין שפגעו בזכויות חב' GOOGLE ו- SPOTIFY ורבים אחרים כפי שניתן לראות בעמוד תוצאות DRP-IL.

לפעמים החברות מוכנות לשלם למחזיק סכום מסוים על מנת לחסוך את עלויות ואת הזמן הכרוך בתהליך הבוררות. במקרה של פייסבוק החברה אכן הציעה למחזיק המקורי 3000 $ עבור העברת הדומיין, אלא שהנ"ל סירב והפסיד בסוף את הדומיין ללא כל תמורה.

מצד שני, כרוך גם סיכון נוסף בשימוש בדומיין כזה. באפשרות החברה להגיש גם תביעה אזרחית נגד המחזיק בדומיין ובמקרים מסוימים הנתבעים נאלצים לשלם קנסות עד 100,000 $

לסיכום: יש דרכים לגיטמיות להרוויח מהשקעות בשמות דומיין, והעיסוק בשמות מותג לרוב אינו כדאי ולפעמים אף יכול להוביל לנזק כספי עבור הנתבע.

כתיבת תגובה