שוק הדומיינים – סיכום 2014

2014-page-banner

שנת הסיומות החדשות (New gTLD’s)

השנה החולפת מסמלת עידן חדש בעולם שמות הדומיין והאינטרנט בכלל. בשלהי 2013 עוד חיינו בעולם עם כמה עשרות בודדות של סיומות דומיין וכיום ישנן כבר מעל 400 סיומות חדשות. רובו המוחץ של הציבור (לא רק בארץ) אינו מודע עדיין לשינוי הגדול שמתרחש ויש להניח שעוד יעבור זמן עד שהחדשות יחלחלו למשתמש הממוצע.

ובכל זאת, המגמה היא ברורה – במהלך השנים הקרובות הזירה תשתנה במידה רבה כאשר תהיינה יותר מ-1500 סיומות גנריות חדשות למגוון רחב מאוד של שימושים ואנחנו נראה יותר ויותר שימוש בשמות דומיין שעד היום לא היכרנו. התחרות על משתמשי הקצה תגדל והחברות, שהשקיעו מיליונים רבים בהשקת הסיומות החדשות, יעשו את מרב המאמצים לבלוט בשוק מוצף סיומות.

התחלה נאה, אבל פחות מהציפיות.

 

10 הסיומות המובילות (במספר רישומים) נכון ליום 8 לינואר 2015. מקור: namestat.org

10 הסיומות המובילות (במספר רישומים) נכון ליום 8 לינואר 2015.
מקור: namestat.org

עם קרוב ל- 4 מיליון רישומים בסך כל מתחמי הסיומות החדשות (479 סיומות הקיימות נכון לזמן כתיבת מאמר זה), אפשר לומר שישנה פעילות והיא הולכת וגוברת. אבל המספר הזה עדיין נמוך משמעותית מהיעדים שהוצגו בתכניות המקוריות.

לכן הרשמים (REGISTRARS) השונים מנסים למצוא דרכים יצירתיות להציג את הערך המוסף ולקדם את סיומות הדומיין שהם מציעים.

בין השאר היינו עדים לחלוקה של דומיינים חינם ומאידך רשמים אחרים (כמו למשל לסיומת .luxury) הלכו על אסטרטגיה מעניינת לא פחות של מחירי רישום גבוהים מאד – 800$ לשנה (ויש אפילו יותר יקרים), עמלות רישום שטרם נראו בשוק הדומיינים.

הרציונל מאחורי אסטרטגיית המחירים הגבוהים הוא שעדיף למנוע ממשקיעים וספקולנטים לרשום עשרות ומאות דומיינים ולנסות למכור אחר כך ב- AFTERMARKET במחירים מופקעים ולנפח את מחירי השוק באופן שרירותי.

הרשמים מקווים לייצר מצב חדש בו הם עצמם שולטים על רוב מלאי הדומיינים בסיומת שלהם ולעודד מצב שאלו שרושמים דומיין אצלם יהיו בעיקר משתמשי קצה (מותגים ועסקים) שיפתחו אתר על הדומיין במקום איזה משקיע ש"ישב" על הדומיין למשך שנים.

כך גם הרבה מאוד שמות דומיין ישארו פנויים לזמן ממושך יותר ועסקים יוכלו לקבל דומיין מתאים עבורם מבלי להיתקל במחירים אסטרונומיים בשוק המסחר.

הרציונל של דומיינים בחינם הוא כמובן העובדה שההשקעה היא לטווח ארוך והרשמים מקווים לאחוזי חידוש גבוהים לאחר השנה הראשונה. בנוסף, ישנו כמובן יתרון של בסיס נתונים גדול של משתמשים שאפשר למכור להם שרותים אחרים בתשלום, כגון אחסון אתרים, אימיילים וכדומה.

האם הנבואה הזו תגשים את עצמה?

הקולות השונים שנשמעו מאחורי היוזמה של השקת הסיומות החדשות מדברים על פתיחת השוק למשתמשים חדשים ולהתמודדות עם בעיית המחסור שנוצרה כביכול בשמות דומיין טובים בשוק. אבל האמת היא שלא היה ממש מחסור. זה נכון שהרבה מאוד שמות דומיין תפוסים, ואלה הטובים שמוצעים למכירה עולים הרבה כסף, אבל המלאי הקיים עדיין רחוק מתפוסה מלאה, בפרט בהתחשב בכך שכבר ישנן שנים רבות סיומות אחרות בשוק מעבר ל COM בהם ניתן למצוא שפע של אפשרויות.

בינתיים הגדולים מרוויחים.

הזמן יעיד האם הסיומות החדשות אכן יעשו שינוי לטובה ויוסיפו ערך למשתמשי האינטרנט. אבל בינתיים, כמו תמיד, השחקנים הגדולים מרוויחים בלי שום קשר.

ICANN מכניסה מאות מיליוני דולרים רק מתהליך ההשקה עצמו. היו אלפי הגשות בקשה לקבלת אישור הפעלת סיומת חדשה. רק דמי הרישום לכל בקשה כזו עמדה על 185,000$. ובמקרים בהם יש יותר ממתמודד אחד על סיומת רצויה מתקיים מכרז בין המתמודדות שגורף לכיסו של הארגון עוד מיליונים רבים. (דיווחנו בחודש שעבר על זכיית ג'ונסון אנד ג'ונסון במכרז על סיומת .baby).

הרשמים החדשים שמקבלים אישור למכור את הסיומות החדשות מרוויחים בינתיים בתורם מבהלת הזהב של ציבור הספקולנטים שרושמים כמויות גדולות בתקווה לתשואה קלה ומהירה. רווח נוסף נוצר אצל הרשמים רק משום שמותגים רבים מחיליטים לרשום את שם המותג שלהם בסיומות החדשות, לא בגלל שהן צריכות את זה, אלא רק על מנת למנוע מאחרים לרשום את שם המותג שלהם ולעשות בו שימוש לרעה.

"הפעם זה שונה":

ICANN שחררה בעבר מספר מוגבל של סיומות חדשות ובשנת 2011 היו כבר סביבות 20 סיומות קיימות בשוק. אולם הסיומות החדשות, ביניהם  .info – .biz נחשבות ברובן ככשלון מוחץ מבחינת השימוש בהם ובודאי בכל הקשור למסחר AFTERFMARKET בשוק הדומיינים.

לכן הרציונל אומר שאין סיבה שהפעם זה יהיה שונה. אבל ישנו הבדל מהותי שצריך לקחת בחשבון בסבב הנוכחי. הפעם רוב החברות הגדולות והמשפיעות בשוק לוקחות חלק פעיל במהפכת הסיומות החדשות (בין השאר google, yahoo, Microsoft, ebay, amazon, facebook). גם השחקנים הראשיים בשוק המסחר בדומיינים (למשל פראנק שילינג מ- DomainNameSales.com), הגם שהם מחזיקים פורטפוליו עצום של שמות דומיין COM, השקיעו הון בהשקת סיומות חדשות מטעמם. לאור כמויות הכסף העצומות שבעלי ההון משקיעים יש להניח שהם יעשו כל שביכולתם על מנת להגשים את הנבואה הזו, והיה גם פעם מישהו שאמר: Follow the Money.

ה- COM. ממשיך להתחזק

אמון השוק נטוע עדיין חזק מאד בסיומת הישנה והטובה COM. שנת 2014 רשמה צמיחה (אמנם צנועה) במספר הרישומים הקיימים במתחם (אנו נפרסם דו"ח עם הסטטיסטיקות בקרוב לאחר סיכום מספרי הרבעון השלישיי), ורובו המוחלט של שוק המסחר (AFTERMARKET) מתנהל עדיין סביב הסיומת הזו. ובמספרים גדולים מאוד. את עיקר הכותרות עושים שמות הדומיין הקצרים יותר במתחם, בדגש על שלושה תוים עם היקפים של מיליוני דולרים, אבל כל הספקטרום של שמות COM., גם ארוכים הרבה יותר וכל עוד הם מתארים ביטוי קביל ממשיכים להוכיח ערך בשוק.

הגרף הבא ממחיש את הטרנד: התפלגות 100 המכירות הגדולות ב-2014 לפי סיומת.

dotcom-78-100

ההתחזקות הנמשכת של ה- COM. ומאידך הפתיחה הקצת חלשה למה שהיה אמור להיות קרנבל הסיומות החדשות ב 2014 מחזקים את דעתם של המשקיעים והמושקעים המסורתיים. כל אלה שאמרו שהסיומות החדשות רק יחזקו את ה COM. יכולים, לפחות בינתיים, להיות צודקים. אבל חשוב לזכור שהחדרת 700 סיומות חדשות לשוק הדומיינים זהו תהליך של שנים ובכל מקרה מוקדם מידי להסיק את המסקנות.

ההזדמנויות בשוק הסיני

בשנות ה-90 אהבו לדבר על הזדמנויות ההשקעה בתעשיית הייצור הסינית, בשנות ה-2000 תשומת הלב פנתה למסחר אלקטרוני (ECOMMERCE) שהשוק הסיני רק נחשף אליה (בין השאר בעקבות הגידול בייצור וייצוא מוצרי צריכה) ובימינו כבר אוהבים לומר שסין "נהייתה יקרה".

בשנים האחרונות נשמעים פה ושם קולות על התעניינות גוברת והולכת אצל הסינים בכל מה שנוגע לדומיינים והמסחר בהם, ועל הרגשה של untapped market  בכל מה שנוגע לדומיינים בסין. כזכור,  CN. היא הסיומת המקומית (ccTLD) וסין היא גם אחת המדינות בעלות גרסת IDN למתחם ה- COM. עם שימוש באותיות סיניות.

בשתי הזירות הללו נרשמת התעניינות מרובה, וניתן לראות את נוכחות הסיומת CN. ברשימת ה-100 המכירות הגדולות של 2014 (8% מהמכירות הן בסיומת הסינית, הבאה בתור אחרי ה- COM. עם 78%, כלומר שבטווח הסיומות האחרות שאינן דוט קום הסיומת הסינית מהווה 36% ברשימה).

יש להניח שככל שחדירת האינטרנט תגבר (צריך לזכור שהיום עדיין ישנן הגבלות משמעותיות מטעם המדינה על שימוש באינטרנט – ע"ע חסימת GOOGLE) כך גם ההון הסיני יתנקז יותר אל עבר הנכסים האינטרנטיים. כבר היום ניתן לראות היקף מסחר מעניין באתר מסחר דומיינים סיני 4.cn ויותר ויותר עסקנים סיניים נחשפים לשוק ברכישות מזדמנות של דומיינים מסוג PREMIUM.

סיכום:

האם ב- 2015 ישנה הזדמנות בתחום הדומיינים בסין? יתכן שכן, אבל כמו תמיד ההזדמנות לא משקיעה את עצמה. הבנת התהליכים בשוק הגלובאלי, הבנה עמוקה בכלכלה ובתרבות הצריכה המקומיים (במקרה הזה סין) וגם חושים טובים וקצת מזל, הם העזרים העיקריים להשקעה מוצלחת. גם השקעה בסיומות חדשות מסוימות יכולה להיות מניבה בטווח הארוך, אבל בשלב הנוכחי מדובר בספקולציה.

צריך לזכור שמתחם ה- COM. עדיין מציע הזדמנויות רבות להשקעה, ולא רק במגרש של הגדולים, דווקא משום שהוא המתחם החזק.

כ- 120,000,000 דומיינים בסיומת דוט קום רשומים כיום וחלקם נמצאים תמיד בסרקולציית הרישום, המסחר, והתפוגה וחוזר חלילה. הדינמיקה הזאת תמשיך לשמש בסיס להזדמנויות פיננסיות לשחקנים גדולים וקטנים גם בשנת 2015.

להלן רשימת 100 המכירות הגדולות של 2014

מקור: DNJOURNAL

מחיר רכישה שם דומיין תאריך עסקה מקום
¥800,000,000 = $6,784,000 Z.com 26/11/14 1
$3,600,000 MI.com 23/04/14 2
$3,100,000 Whisky.com 05/03/14 3
$3,000,000 Sex.xxx 04/06/14 4
CNY 15,000,000 = $2,430,000 Youxi.com 05/03/14 5
CNY 12,000,000 = $1,960,800 37.com 12/03/14 6
$1,261,000 Power.com 12/11/14 7
$1,200,000 MM.com 11/07/14 8
$1,000,000 QNB.com 10/12/14 9
$1,000,000 Check.com 27/08/14 9
$1,000,000 BTC.com 06/08/14 9
$950,000 100.com 26/02/14 12
$800,000 Wan.com 29/01/14 13
$675,000 Teamwork.com 22/01/14 14
RMB3,098,000 = $512,307 Game.cn 22/01/14 15
$500,000 DataCenter.com 04/06/14 16
$500,000 Mobile.net 09/04/14 16
$375,000 Symphony.com 18/06/14 18
$373,750 Digital.com 10/09/14 19
$358,000 PY.com 24/07/14 20
$350,000 True.com 29/01/14 21
$325,000 Dots.com 24/07/14 22
$320,000 HY.com 24/07/14 23
$320,000 Malls.com 12/02/14 23
$287,500 LK.com 04/06/14 25
$286,000 Accommodation.com 19/03/14 26
$250,000 FlashCards.com 30/04/14 27
$250,000 BitcoinWallet.com 12/02/14 27
1,502,000 CNY = $247,830 Wan.cn 09/01/14 29
$230,000 Cute.com 01/10/14 30
$220,000 Mob.com 18/06/14 31
$210,689 DL.com 12/02/14 32
$200,002 Gab.com 16/04/14 33
$200,000 YouPay.com 16/04/14 34
CNY 1,200,000 = $194,400 TOU.com 30/07/14 35
1,180,000 CNY = $190,098 Zhuanxue.com 16/07/14 36
$180,000 YIN.com 17/12/14 37
1,100,000 CNY = $176,000 LB.cn 05/02/14 38
$175,000 Aura.com 27/08/14 39
$175,000 Yes.net 27/08/14 39
$175,000 LGG.com 22/01/14 39
€120,000 = $166,800 Autos.de 07/05/14 42
1,004,000 CNY = $160,640 One.cn 05/02/14 43
1,002,000 CNY = $160,320 Shop.cn 05/02/14 44
$155,688 LIU.com 05/02/14 45
$150,000 Maca.com 04/09/14 46
$150,000 99.net 27/08/14 46
$150,000 CornerstoneHomes.com 12/02/14 46
920,000 CNY = $147,200 ME.cn 05/02/14 49
$140,000 TorontoRealEstate.com 17/09/14 50
$140,000 Munch.com 27/08/14 50
$140,000 Statement.com 24/07/14 50
€100,000 = $136,000 Kaffee.de 04/06/14 53
€99,999 = $133,999 Chat.fr 13/08/14 54
$132,740 Vapers.com 27/08/14 55
816,000 CNY = $130,560 AI.cn 05/02/14 56
€99,999 = $128,999 Musik.de 10/09/14 57
CNY 741,400 = $120,848 0060.com 26/02/14 58
$120,000 BOE.com 09/04/14 59
CAD 126,000 = US$115,920 UsedCars.ca 04/09/14 60
$110,000 Scada.com 21/05/14 61
680,000 CNY = $108,800 SAT.cn 16/04/14 62
$107,000 106.com 09/04/14 63
$105,000 Peepers.com 27/08/14 64
$104,000 VitaminC.com 21/05/14 65
CNY 620,000 = $100,440 Koko.com 01/10/14 66
$100,000 Athlon.com 08/10/14 67
$100,000 MEH.com 11/07/14 67
$100,000 Liao.com 04/06/14 67
$100,000 Credits.com 21/05/14 67
$100,000 QY.com 19/03/14 67
$100,000 DDOS.com 12/03/14 67
$98,000 JCT.com 22/01/14 73
$97,857 Xiao.com 17/12/14 74
$91,800 LOV.com 06/11/14 75
$90,000 GCA.com 24/07/14 76
$89,000 TeamShirts.com 29/01/14 77
€65,000 = $87,100 Chat.de 13/08/14 78
$85,000 Blacklist.com 02/04/14 79
$80,000 מוסתר עקב בקשת הרוכש 17/12/14 80
$80,000 SafetyTraining.com 27/08/14 80
$80,000 TruckDrivingJobs.com 27/08/14 80
$80,000 Maimaiche.com 07/05/14 80
$80,000 Blow.com 16/04/14 80
€60,000 = $79,200 RideScout.com 27/08/14 85
€55,000 = $75,900 Like.it 02/04/14 86
$75,000 RSR.com 06/11/14 87
$75,000 Coin.org 06/11/14 87
$75,000 MITV.com 27/08/14 87
$75,000 Satoshi.com 16/07/14 87
$68,750 Jamrock.com 19/03/14 91
€54,000 = $68,580 907.com 08/10/14 92
$66,100 Moki.com 09/04/14 93
$65,000 BrandNames.com 27/08/14 94
€49,999 = $64,499 Apps.de 10/09/14 95
€50,000 = $64,000 GoldPay.com 15/10/14 96
€45,000 = $62,550 Kalamata.com 07/05/14 97
€45,000 = $62,100 Zaker.com 09/04/14 98
$62,050 Suzies.com 11/06/14 99
€48,000 = $61,920 LAM.com 10/09/14 100

כתיבת תגובה