שוק הדומיינים – סיכום 2015

שנת 2015 היתה שנה מרתקת בשוק הדומיינים, שנה מאוד מוצלחת להרבה מאוד משקיעים בתחום, וכזאת שתיזכר כמכוננת מהרבה בחינות. ללא ספק הדבר המשפיע ביותר בשנה החולפת הוא הכניסה המאסיבית של הון סיני בצורה ששינתה וממשיכה לשנות את פני שוק ההשקעות בדומיינים. הסיומות החדשות חוו דעיכה מסוימת ואז לידה מחדש, וחלקן הקטן מתחיל להשתרש במציאות האינטרנטית. הסיומת המסורתית COM. נותרת איתנה מתמיד וממשיכה להתחזק ולמסד את עצמה כ"מנהטן" של הדומיינים. להלן תקציר ארועי שנת 2015 בשוק הדומיינים:

המהפכה הסינית:

יש דעות שונות לגבי הסיבות שהביאו בשנה האחרונה להפניית ההון הסיני אל נכסים אינטרנטיים:
 סימנים של התפוצצות הבועה הבורסאית בסין בקיץ האחרון ושוב בימים אלו של תחילת 2016 גורמת לרבים לחפש אפיקי השקעה אלטרנטיביים, ודומיינים הם אופציה אטרקטיבית עבורם. לדומיינים טובים יש רקורד של נכסים אמינים ששומרים על הערך שלהם לאורך זמן ואף מניבים תשואות גבוהות במקרים מסוימים.

בנוסף לזה, נדמה שהסינים הבינו שדומיינים יכולים לשמש "כלי תחבורה" להון שלהם אל מחוץ למדינה, דבר שלא מתאפשר בדרך כלל עקב מגבלות של הממשל. למשל אזרחי סין השוהים מחוץ למדינה (תיירים, אנשי עסקים וכו') יכולים למשוך מהכספומטים ברחבי העולם רק עד סכום מסוים, כפי שמוגדר מעת לעת על ידי הרגולטורים בסין. עפ"י הדיווח ב-CNN סכום  המשיכה השנתי בחו"ל מוגבל כיום ל- 100,000 יואן (כ-16,000 דולר ארה"ב). ישנם קולות אחרים בתעשייה שטוענים לאינפלציה מלאכותית בשיטת Pump and Dump ומזהירים את המשקיעים המערביים מפני החלטות פזיזות.

איך שלא יהיה, דבר אחד ברור: הרבה מאוד כסף סיני זרם בשני הרבעונים האחרונים של 2015 לשוק הדומיינים וכפי הנראה ממשיך לזרום כעת בתחילת 2016.  על ההזדמנות הסינית כתבנו לפני שנה בסיכום שנת 2014 ומי שהיה קשוב הרוויח.

דומיינים קצרים 2-4 אותיות ו- 2-6 ספרות (בסיומת COM) חוו עלייה של אלפי אחוזים בערכם. בעוד שבהשקפת העולם המערבי הערך הנטוע בשמות דומיין טובים קשור בעיקר בפוטנציאל מיתוג ושיווק שבהם, אצל הסינים פועל עיקר פשוט של ביקוש והיצע.  במתחם COM. יש רק 1000 דומיינים בעלי 3 ספרות, 10000 דומיינים בעלי 4 ספרות, כ- 17,000 דומיינים בעלי 3 אותיות, כ- 456,000 בעלי 4 אותיות וכן הלאה.

נכון להיום לא ניתן להשיג דומיין בקטגוריית LLL.COM (צירוף שלש אותיות) בפחות מ- 22,000 דולר, ומחיר הרצפה לקטגוריית LLLL.COM עומד על כ- 250 דולר. צירופים שלא מכילים אותיות AEIOUV עומדים על מינימום של כ- 2,000 דולר (עבור הסינים האותיות הנ"ל פחות אטרקטיביות מפני שאין להן משמעות במה שקרוי PINYIN בשפה הסינית). האתר LLLLSALES.COM מספק סטטיסטיקות בזמןן אמת לכל מכירות הדומיינים בעלי 4 אותיות.

לדוגמא: הדומיין JYDT.COM נמכר לאחרונה ב-2,400 דולר. לפני כשנה אותו דומיין נרכש ב-200 דולר.
הגרף הבא ממחיש היטב את הטרנד בקטגוריית הפרימיום הסיני (ללא AEIOUV):

עליות חסרות תקדים בקטגוריית LLLL.COM - מקור: LLLLSales.com

עליות חסרות תקדים בקטגוריית LLLL.COM – מקור: LLLLSales.com

העליות במתחם COM. גרמו גם לעליות במסחר בסיומות אחרות, ביניהן NET. ו- CC.
בשורה התחתונה, הכניסה הסינית לשוק ב-2015 הביאה למצב בו יותר מאי פעם דומיינים בקטגוריות מסוימות הפכו לנכס נזיל לגמרי שנסחר על בסיס יומי במגוון זירות המסחר בעולם.

הסיומות החדשות:

הנפקת הסיומות החדשות שהחלה בשנת 2014 וממשיכה עד היום, הכניסה הרבה רוח חדשה והרבה ספקולציות למתחם. בשני הרבעונים הראשונים של 2015 היינו עדים לירידה בהתלהבות לאחר שאחוזי החידוש השנתי היו נמוכים מאוד, ככל הנראה על אותם דומיינים שחולקו חינם שנה קודם לכן (בעיקר בסיומת XYZ.) כחלק משיווק אגרסיבי של הרשמים.

ברבעון השלישי של 2015 המגמה התהפכה ונרשמה עלייה משמעותית, בין השאר בעקבות פרסום מפתיע שגוגל אימצה את הדומיין abc.xyz ככתובת לאתר חברת האם החדשה שהקימה – Alphabet. בכך ניתנה גושפנקא חשובה לתופעת הסיומות החדשות וההתעניינות גברה.
הרבעון האחרון של השנה היה המשמעותי ביותר בזינוק מספר הרישומים של דומיינים בסיומות חדשות מסוימות עקב כניסת השוק הסיני. שתי סיומות בולטות בהקשר הזה הן XYZ. ו- CLUB. שרשמו עליות חדות מאוד במספר הרישומים החדשים, כאשר רובם המוחץ של הדומיינים שנרשמו הם קצרים 3-5 אותיות ו/או ספרות.

בשורה התחתונה, משקיעים חדשים ממזרח ומערב, וגם מספר לא מבוטל של עסקים שכבר עושים שימוש בסיומת חדשה עבור האתר שלהם הביאו לצמיחה משמעותית בהסתכלות שנתית כך שמספר הרישומים כיום עומד על מעל 11 מיליון (לעומת כ-4 מיליון רישומים אשתקד).

הגרפים הבאים מתוך האתר ntldstats.com מראים את המגמה על פני כל השנה.
מבט חוצה על הדומיינים בכל סיומות האינטרנט החדשות:
ntld-graph-eo2015
מבט נקודתי על דומיינים חדשים שנרשמו בסיומת XYZ.:
xyz-graph-eo2015

גם ב- 2016 ICANN תמשיך לטפטף עוד עשרות ואולי מאות נוספות של סיומות שעוד ממתינות להנפקה ויהיה מעניין לעקוב אחר מספר הרישומים והעסקאות. בכל מקרה, המבחן הגדול הבא יהיה ברבעון הרביעי של השנה, כאשר מיליונים של דומיינים שנרשמו ברבעון האחרון של 2015 ידרשו חידוש (ותשלום) לשנה נוספת על ידי בעליהם. אם לא נהיה עדים להתממשות הספקולציה על ידי מכירות משמעותיות בסיומות החדשות במהלך שלשת הרבעונים הראשונים של 2016 סביר להניח שרבים מהמחזיקים לא יחדשו את הדומיינים לשנה נוספת כאשר יגיע הזמן, והשוק יוצף מחדש בהיצע רחב.

סיומות חדשות של מותגים:

נושא אחד שלא קיבל הרבה חשיפה בשנת 2015 הוא הסיומות החדשות הלא גנריות, כלומר הסיומות שמותגים מסוימים הולכים להנפיק. למשל חב' אמזון רכשה את הזכויות להנפקת הסיומת AMAZON. ברשימה נמצאות גם חב' גוגל, חב' אפל, חב' מייקרוסופט ורבות אחרות. בשלב הזה הסיומות הללו אינן פתוחות לרישום הציבור אלא החברה עצמה מחליטה מה תעשה עם הסיומת. ההערכות הן שישמשו לצרכים פנימיים ו/או שיווק ממוקד. סביר להניח שאם ב-2016 יתחילו מותגים גדולים להשתמש בסיומות החדשות של המותג שלהם (ויש הערכות שזה אכן הולך לקרות), זה יביא לחלחול נוסף של התהוות הסיומות החדשות באינטרנט בכלל.
את הרשימה המלאה של המותגים המשתתפים ניתן לראות באתר ICANN.

גם בסיכום 2015, ה- COM. ממשיך להתחזק

ההפתעה האמיתית של 2015 בשוק המסחר בדומיינים היא לא עצם הכניסה הסינית לשוק אלא התוצאות שהיו לכך דווקא על ה- COM. אנשים בסין יצאו מגדר ההשקעות בדומיינים סיניים (בסיומת ארצית CN.) ושמו את מיטב כספם בנכסים מערביים. כאשר מתבוננים בשוק הדומיינים כיום ולאורך השנים ה-COM. הוא המלך הבלתי מעורער, ומסתבר שגם הסינים חושבים כך, לפחות לבינתיים.

מתוך 100 המכירות הגדולות שנרשמו ב-2015, 87% הם בסיומת COM. (לעומת 78% ב-2014). דומיינים קצרים של 2-4 תוים ו/או ספרות מהווים את עיקר הרשימה.

את טבלת 100 הדומיינים המובילים ניתן לראות באתר DNJOURNAL.

הערה: ההערכות הן שרק כ-15% מעסקאות הדומיינים בעולם מתפרסמות ולכן כ-85% מהעסקאות שמתבצעות בפועל מתבצעות באופן פרטי ואינן נכנסות לסטטיסטיקה.

כתיבת תגובה